Min historia

Jag blev inspirerad av Johanna att skriva det här - för den som vill och orkar läsa

Känner att det är dax att ta tag i kategorin 5 kilo lättare! igen. Sanningen är att jag inte klarade mitt förra mål, det går helt enkelt för sakta. Jag är så otålig som person och allt jag gör måste gå fort annars tröttnar jag - har lärt mig att det kallas för att man är en typ A person. Finns nog en hel del där jag behöver jobba lite med för att allt behöver inte gå så fort, men men.

Denna gång ska jag inte tröttna när jag inte går ner flera kilo på en vecka (lite skämt). Men istället för att ta tag i de här 5 kilona som ett nyårslöfte - de håller man ju aldrig - så är mitt mål att bli av med dem till nyår istället.

Tänkte berätta bakrgunden till hur det har blivit såhär, att jag väger 5kg mer än vad jag trivs med.

När jag gick i skolan vägde jag ca 57 kg hela tiden. Levde mycket på smörgåsar, skolmaten var inget för mig, åt en massa godig däremot. Fick några gånger förklara för olika skolsköterskor att jag inte kräktes upp maten eller vägrade äta, de tyckte jag vägde för lite. Mitt mål var att gå upp till 60kg. Jag tränade inget speciellt, varje gång jag började gick jag ner i vikt.
Något som jag gillde under den här väldigt smala tiden var mina magrutor - 8st var de! Vi fick ett mål på idrotten att kunna göra 100st situps det klarad jag först inte. Övade och övade sen tyckte jag det var roligt och gjorde 2x300st och ibland 3x300st per dag. Sen var det dax att visa idrottsläraren, gick super. Men efter det slutade jag täna magen - det var väl synd tycker jag nu...

Mellan 20 och 23 vägde jag ca 60-62 kg, kände mig nöjd och fortsatte äta det mesta. Under den här tiden var jag singel så det blev en del fester och utgång med kompisar, ibland flera gånger i veckan. Jag slutade väga mig här nån gång varför vet jag inte. Tror det var för jag kände mig nöjd och inget behov av någon våg.

Nån gång mellan 23 och 24 så började jag få köpa lite större stl i kläder...Inte riktigt vad jag tänkt mig. Vågen var som det kändes helt plötsligt på 73-74 kg :(

Våren när jag fyllt 24 bröt jag vänster lårben. En kompis till mig hade häst och jag hade ju kommit på att jag skulle motionera för att bli av med några kilon, perfekt att rida det var länge sen. Det blev bara denna enda gång som slutade i en ambulans. 10 dagar på sjukhus med riktigt äcklig dessutom kall mat och ganska mycket morfin gjorde att jag gick ner 5kg. Utskriven och 5 kg lättare var jag nöjd :) Hösten kom kryckorna skulle snart väck och jag tränade för att bygga upp ben muskler igen.Körde spinning 1-2ggr/vecka, super när man är lite ostatig. Jag hade fina biceps och triceps efter nästan 6mån på kryckor. Hade hållt min vikt sen våren och började kunna gå normalt igen. Jag tappade ytterligare 5kg och var super nöjd, vägde mellan 62 och 63kg och såg dessutom ganska vältränad ut.

Men sen har vi det igen, mitt mål var nått precis som med magen och jag la ner träningen, lite styrka såklart för benet men inte så mycket mer.

Sen har vågen pekat uppåt. För 2 år  sen jobbade hos en matgrossit i 5mån, mycket extra godsaker blev det. Sen har jag liksom inte tagit tag i det här ordentligt, gjorde ett försök i våras men jag tröttnade liksom.

En sak ska jag i alla fall göra nu när jag ska börja jobba i min hemstad - Köpa ett träningskort!

Kommentarer
Postat av: Heléne

Du ska veta en sak,du har en jätte fin kropp! Var stolt över den! Du behöver inte träna för att gå ner i vikt... va nöjd med dig själv som du är.

2007-10-30 @ 22:17:46
Postat av: ulrika

Friskis är jättebra i norrköping!

2007-10-31 @ 11:24:07
URL: http://colorelle.blogg.se
Postat av: Jess

oj vad du verkar ha lätt att gå ner i vikt bara du bestämmer dig? För mig är det raka motsattsen. Jag gör ALLT man bara kan tänka sig. Äter rätt och tränar (ok inte nu efter op) Och jag står bara still och stampar. tror tillåme att jag gått upp nåt kg igen =( Jag är också sån att jag vill ha snabbt resultat men har fattat att det inte ska gå snabbt för att hålla vikten sen. och har verkligen inte tänkt att det borde gå snabbt uta nm er tänkt på att äta rätt. Och inget häder. DÅ tröttnar man kan jag säga. Det är sjukt! Vist jag är inte tjock men jag vill komma ner 10 kg till min "trivselvikt" Där mår jag bra! men .... suck! Det är väl bara tt kämpa antar jag?

2007-10-31 @ 18:21:46
URL: http://princessjess.blogg.se
Postat av: Anette

Vikten är verkligen ett dilemma! Skulle vilja gå ned 7 kilo o väga som jag gjorde för 2 år sen, men men, är ju så svårt att ta tag i det, har också dåligt med tålamod...
Önskar dig verkligen lycka till nu i alla fall ;)

2007-10-31 @ 22:53:43
URL: http://nettansliv.blogg.se
Postat av: Akinnah

Jag tror man(jag menar jag) får acceptera att man inte väger samma som man gjorde när man var 20 år. Jag försöker hålla mig någorlunda i form men det tar inte lika bra nu trots att man äter hyfsat och tränar en del. Jag hade också en sit-ups-period och kunde göra hur många som helst, he he. Jag trivs förresten bra på WorldClass och det måste väl ligga på din sida av stan också? :)

2007-11-01 @ 08:20:01
URL: http://akinnah.blogg.se
Postat av: Camilla

Helén: Tack :)
Jess: Det verkar hänga på tålamodet, jag har inget
Anette: Tack
Akinnah: Ja jag måste nog börja tänka att det inte kan vara som när jag var 20 :(

2007-11-01 @ 13:39:10
URL: http://shopalot.blogg.se
Postat av: Johanna

Himla smart det där med att gå ner innan nyår. jag ska gå ner innan jag åker upp till mina föräldrar i jul... Det ger mig ca 1 månad och en vecka eller nått... =)

2007-11-04 @ 21:39:06
URL: http://pb2007.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0