Det är ok!

Idag på DN's sida kan man läsa om att Förbudet mot niqab strider mot diskrimineringslagen - Helt rätt tycker jag! Sverige är ett mångkulturellt samhälle (som det så fint heter) och jag tycker att alla som lever i Sverige ska kunna vara sig själva


Bild lånad från DN

Personen det står om i artikeln skulle gå en barnskötarutbildning men de förbjöd att ansiktet skulle vara täckt. Vi här i Sverige kanske är ovana vid hur man då ska veta att det är rätt person där bakom. Men det fungerar i deras hemländer så det är väl bara att vara påhittig och komma på ett nytt sätt. Kanske kan det vara så att en lärare faktiskt känner igen ögonen och rösten på en person i sin klass? Jag tror det. Det här förbudet tycker jag är lika töntigt som att säga att enäggstvillingar inte får gå en utbildning, man kan ju faktiskt vara osäker på vem som är vem, eller hur?

Sen en sak till som jag har en åsikt om. Jag vet inte om det är samma person som det står i artikeln om eller om det var en annan tjej. Det var ett program på tv för ca 1 år sen om denna tjej som skulle jobba/praktisera på dagis. Hon bar niqab och fick inte vara där eller om hon hade problem att hitta ett jobb, kommer inte exakt ihåg. Men barn föds utan fördomar, de tar verkligen allt som det kommer. Varför ska då vuxna lära dem fördomar redan på dagis? Det är bara vi vuxna som är rädda för det som är annorlunda

Kom ihåg Vi gillar olika och att vi alla ska leva med det i vår vardag, inte bara något vi säger
 

Kommentarer
Postat av: Anette

Jag tycker inte de ska diskrimineras men samtidigt skulle jag vilja att Melvin går på en förskola där han kan se ansiktena på alla lärare och därmed också deras ansiktsuttryck. Så det är lite problematiskt det där...

2010-12-01 @ 13:10:09
URL: http://nettansliv.blogg.se/
Postat av: Kristin

Jag säger definitvt emot dig, på denna punkt. Ingen slöja! Vi tar sederna dit vi kommer, varför ska det vara annorlunda när de kommer hit med sin faktiskt idiotiskt religon???

2010-12-02 @ 00:01:54
URL: http://kristys.blogg.se/
Postat av: Camilla

Anette: Ja ibland kan man ha väldigt dubbla känslor

Kristin: Men det är deras religion, jag tycker inte vi har rätt att döma dem och säga att de ska vara som oss

2010-12-02 @ 06:42:02
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller inte alls med, en svensk person får inte gå på stan i en "rånarluva" en mössa där endast ögonen syns som man brukar ha under skoter bla. Så varför ska då dessa kvinnor få ha burka om inte jag får ha min skotermössa? Det är väl också diskriminering, och anledningen till detta är ju helt enkelt att man ska vara identifierbar om det sker brott exempelvis. Inte konstigt alls anser jag. Tron sitter väl inte i slöjan?

2010-12-02 @ 16:51:09
Postat av: Camilla

Sofie: Självklart ska man kunna identifiera vid brott. Men samtidigt så tycker jag att man ska respektera en annan religion, och slöjan hör till religionen

2010-12-03 @ 07:18:30
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: sarase

Tänk om det vore fler människor som tänkte som dig, fan va världen hade varit bra då!



Det e egentligen inte konstigt att många är obekväma med detta.. eftersom de flesta inte e uppväxta med slöja eller religon där man har på sig slöja/burka. Men precis som du skriver, barn föds utan fördomar.. det är därför vår uppgift hur vi lär den kommande generationen att se detta..: ser vi det med förakt eller med förståelse? Jag tror att dem som föraktar är rädda för de förstår inte och en del utav dem vill inte förstå något som anses annorlunda och skrämmande. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag är lite ovan vid att folk bär slöja/burka MEN det är absolut inte fel och jag är nyfiken på hur och varför de gjort de val de gjort. De har rätt till sin åsikt, sin religion och tro och jag har rätt till min. Jag tycker vi ska mötas på vägen och repektera varandra oavsett vart det är vi bor i världen. Har vi den inställningen att det kommer skrämma våra barn, ja då kommer det göra det. Istället borde vi vara nyfikna på att lära oss mer av varannn. Stor kram!

2010-12-10 @ 00:07:40
URL: http://sarase.blogg.se/
Postat av: Camilla

Sarase: Kram på dig :)

2010-12-10 @ 06:52:12
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Cicci

Camilla vad fin du är!!!



Kram

2010-12-11 @ 18:29:54
Postat av: Niqabisten på stan

Jätte intressant inlägg & kommentarer!



Jag bär själv Niqab och jag blir ofta mött med tankar som nämns i kommentarerna. Men det folk glömmer är att pedagogen oftast inte ens bär Niqaben med barnen, och att barnen är helt lyriska över att ha en alldelse, egen Batman- fröken! Det är inget som jag hittar på, utan det har jag sett och hört.



Och som Sarase säger, jag tror även att det är människors rädsla, och att de inte vet hur de ska "komma över" den rädslan/oron. Det är människor det handlar om, om du ringer till någon kundtjänst eller ett fel nummer, så hör du hur rösten låter , och tonen. Budskapet kommer fram, inte sant?



Intressant Diskussion btw...

2011-07-17 @ 22:55:43
URL: http://niqabistenpastan.blogg.se/
Postat av: Niqabisten på stan

Jätte intressant inlägg & kommentarer!



Jag bär själv Niqab och jag blir ofta mött med tankar som nämns i kommentarerna. Men det folk glömmer är att pedagogen oftast inte ens bär Niqaben med barnen, och att barnen är helt lyriska över att ha en alldelse, egen Batman- fröken! Det är inget som jag hittar på, utan det har jag sett och hört.



Och som Sarase säger, jag tror även att det är människors rädsla, och att de inte vet hur de ska "komma över" den rädslan/oron. Det är människor det handlar om, om du ringer till någon kundtjänst eller ett fel nummer, så hör du hur rösten låter , och tonen. Budskapet kommer fram, inte sant?



Intressant Diskussion btw...

2011-07-17 @ 22:56:43
URL: http://niqabistenpastan.blogg.se/
Postat av: Niqabisten på stan

Jätte intressant inlägg & kommentarer!



Jag bär själv Niqab och jag blir ofta mött med tankar som nämns i kommentarerna. Men det folk glömmer är att pedagogen oftast inte ens bär Niqaben med barnen, och att barnen är helt lyriska över att ha en alldelse, egen Batman- fröken! Det är inget som jag hittar på, utan det har jag sett och hört.



Och som Sarase säger, jag tror även att det är människors rädsla, och att de inte vet hur de ska "komma över" den rädslan/oron. Det är människor det handlar om, om du ringer till någon kundtjänst eller ett fel nummer, så hör du hur rösten låter , och tonen. Budskapet kommer fram, inte sant?



Intressant Diskussion btw...

2011-07-17 @ 22:56:52
URL: http://niqabistenpastan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0