De där runda choklad sakerna

Jag har visst glömt bort att berätta en liten kul grej jag hörde i helgen

Vi var på auktion i Söndags - Inte sådär jätte mycket roligt att se på men de hade ett litet litet café öppet, de hade bara hembakt kaffebröd, väldigt trevligt!

De sålde bla såna där såna där små runda kladdiga choklad saker, på den lilla lappen med priset stod det - Negerbollar. Detta väckte visst lite irritation bland några som skulle handla fika bröd. De tisslade och tasslade om att man inte ska säga negerbollar utan chokladbollar. Den lilla damen som serverade tröttnade visst på dem och sa att alla säger negerboll och förklarade att receptet var hämtat från Sju sorters kakor och där står det negerboll :)

Så vad säger ni - Negerboll eller Chokladboll?

Jag har nog nästan slutat säga negerboll sen ganska många år tillbaka

  
Bild lånad från Recept.nu där de endast har chokladbollar
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Lätt att jag säger negerboll!! Det står samma sak i min bok men när jag är på café säger jag chokladboll men det är bara för att alla andra blir så stötta!! Sa negerboll högt en gång och min kollega blev rasande och vi pratade inte med varandra på flera dagar!! Men nu är vi vänner ;)

2010-02-18 @ 19:26:55
Postat av: Anki

Tycker det har blivit lite av ett löjets skimmer

över sånt här. Nog kan man väl säga negerboll utan

att för den skull mena något elakt och inte behöver

man vara rasist heller.



För inte så länge sedan vågade ju folk inte sätta

upp svenska flaggor på sina hus, för då kunde man

ju vara rasist.



Låt var sak stå för vad det är, utan att blanda

ihop dom.

2010-02-18 @ 20:03:45
Postat av: sarase

skulle ante svara skulle han säga: NEGERBOLL!!!!

men neeej, jag tycker det heter chokladboll! oavsett om det alltid hetat negerboll o om det inte e menat som ngt rasistiskt, vilket det oftast inte ens är! Men jag vet att folk faktiskt tar illa vid sig.



Åh tack för lite insipiration. Skiatos, ja juste dit skulle man ju kanske också kunna åka. Hur va stränderna där?



Ja, bloggträff inom kort!Elin prata om att vi kanske kunde va hos henne om vi inte blir allt för många :)Jag skulle vilja bjuda hem er hit men först vill jag att vi ska måla om i vardagsrummet o få ner den fula fläkten i taket. Kramizz

2010-02-18 @ 22:34:09
URL: http://sarase.blogg.se/
Postat av: Bella

Alltid negerboll..

2010-02-18 @ 23:06:19
Postat av: Camilla

Alla: Kul att läsa hur ni ser på saken :)

2010-02-19 @ 07:06:11
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: syrran

Negerboll har man ju alltid kallat dom..det är så de heter:)

2010-02-19 @ 08:40:53
Postat av: sarah jamie

Negerboll.. det kommer alltid vara negerboll !! ;)

2010-02-19 @ 16:56:41
URL: http://sarahjamie.blogspot.com/
Postat av: Helle

Jag har alltid sagt negerboll och försöker inte "arbeta" bort det :-)

2010-02-19 @ 18:52:55
URL: http://helle.blogg.se/
Postat av: Camilla

Alla: Ja det är nog sant, det har alltid hetat det :)

2010-02-19 @ 19:03:46
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Anna

Skulle aldrig få för mig att säga negerboll med tanke på att många tar illa upp. Ordet har ju ingen trevlig historia direkt, med kopplingar till slaveri etc! Att man ska fortsätta med något för att det alltid varit så är typ jordens sämsta ursäkt.

2010-02-20 @ 10:27:05
Postat av: sandra

Chokladboll säger jag och har alltid gjort. Mannen säger negerboll och sist han sa det blev barnen jätte förvånade och bara stod och gapa med munnen och sa meeeen paaappa vad säger duuuu :)

2010-02-21 @ 18:36:19
URL: http://sandrasfamily.blogg.se/
Postat av: Sofie

Chokladboll och har gjort i många år nu. Negerboll "smakar" liksom konstigt att säga nu.. Och jag kan inte påstå att jag saknar ordet direkt.

2010-02-22 @ 08:35:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0