Öppet köp

Jag tänkte bara skriva lite kort om Öppet köp när ni handlar i webbshopar

Det är tydligen inte helt självklart för företag att Distansavtalslagen gäller vid köp över internet. Den gäller alltid, både vid fullt pris och vid rea. Det kanske inte alltid går att begära byte, men rätt till pengarna tillbaka har man alltid i 14 dagar

Det finns en del undantag som exempelvis special beställda varor, alltså något som ex är tillverkat efter ens önskemål. Varan kan då vara unik och då gäller inte lagen

Jag hade lite problem med en webbshop för ett par veckor sen. I mitt mail till dem frågade jag bara efter retur adressen och fick tillbaka ett mail "Tyvärr gäller inte öppet köp vid rea, hoppas du får användning av dem ändå". Jag mailade tillbaka och upplyste om Distansavtalslagen och min rätt som konsument att lämna tillbaka ett klädesplagg som är nytt och oanvänt inom 14 dagar. Det tog två dagar sen kom ett mail med ganska många ursäkter, de hade inte varit medvetna om lagen och självklart fick jag pengarna tillbaka. Allt löste sig bra och smidigt
 

Kommentarer
Postat av: Emmah's Closet

Konstigt att företag inte är medvetna om den lagen. Eller så är dom det och försöker lura oss konsumenter ;p

2010-02-12 @ 12:57:58
URL: http://emmahscloset.devote.se
Postat av: Camilla

Emmah's Closet: Ja det är konstigt

2010-02-12 @ 16:08:16
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: alex

är det acnes webbshop? har för mig att de står ngt på deras förstasida om reavaror

2010-02-13 @ 23:34:28
Postat av: Camilla

Alex: Nej inte deras, där är det inga problem att få pengarna tillbaka

2010-02-14 @ 08:10:18
URL: http://shopalot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0