Skruttet

Lilla Skrållan blev kastrerad i fredags, hon är lite skruttig för tillfället. Men själva kastreringen verkar inte vara några problem, utan det är den där tratten som bekymrar både henne och mig. Hittills har hon fått av sig den 2 gånger, fastnat med ena framtassen innanför tratten 2 gånger och lyckast få ut underkäken utanför tratten 1 gång... Den kan inte vara mindre och inte fastknuten hårdare utan det är bara det att katter är väldigt smidiga, tyvärr



När jag kastrerade Wilma för 10 år sen behövdes inte tratt, de sydde då med ståltråd och kissarna ville inte slicka på den eftersom det är vasst. Nu gör de så snyggt på magen med stygn endast på insidan och sen något slags lim på det yttersta. Men det krävs en tratt i 10 dagar. Just nu känns det där med ståltråd bättre för den här tratten är ju nästan farlig

Tillbaka till att vakta katt!
Vad gör ni?
 

Kommentarer
Postat av: Molly

Jag har haft ett elände med Ronja när hon har haft tratt, trots att hon är ¨hund¨ har hon lyckats få av sig den. När hon tog bort livmodern tipsade veterinären om en tshirt i barnstorlek, vet inte om det kan hjälpa dig eller om den täcker ¨fel¨ställen? ;-)

2010-03-28 @ 11:27:13
URL: http://mollysmix.blogspot.com
Postat av: carro

stackars Skrållan, tratten kan du ta av när du har henne under uppsikt, du märker rätt snabbt om hon är intresserad av såret annars brukar inte tratt behövas. Jobbar på ett katthem o vi använder nästan aldrig tratt på kastrerade katthonor, katter är smarta o vet att de inte ska röra såret : )

2010-03-28 @ 16:38:35
Postat av: Camilla

Molly: Hihi, det skulle nog funka bra. Men jag får en rolig syn av en vansinnig Skrållan iklädd en baby tee :) Tack för tipset

Carro: Det värsta är att den väldigt snälla och söta Skrållan får mord i blicken när tratten väl är av och ska på igen, hon anfaller den! Vi ska försöka ha den på några dagar till. Men väldigt skönt att höra att det brukar funka utan

2010-03-28 @ 17:38:10
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: jill

Hej . Va tråkigt hoppas det blir bra snart när blir hon av med den?

2010-03-28 @ 17:50:46
URL: http://[email protected]
Postat av: Camilla

Jill: Nästa söndag ska den av, hoppas den får sitta så länge som möjligt

2010-03-28 @ 18:04:41
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Nita

När jag kastrerade mina honor använde jag inte tratt, märkte att de inte var särskilt intresserade av såret och det var en resorberbar tråd, inte metall. Tycker det är mer riskfyllt med tratt, om ngt skulle hända när man inte är där - det du beskrev i början.

2010-03-29 @ 18:50:17
Postat av: Camilla

Nita: Jag har nog hört fler nu som säger som du att de har kört utan tratt än de som har använt tratt... Jag är så osäker bara, men imorgon har jag semester så då kanske tratten åker av när hon är under uppsikt

2010-03-29 @ 19:14:33
URL: http://shopalot.blogg.se/
Postat av: Camilla

Nej, stackars Skrållanskrutten! Nu är hon piggare igen va? Jag VAK:ade också då Saga steriliserades, men hon behövde ingen tratt... Stygnen/ärren täcks ju ändå av massor av päls sedan ju...

Blev hon lugnare nu? Vi märkte stor skillnad på Saga efter steriliseringen.

Kram!

2010-04-02 @ 20:21:44
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0